Sneller van een burn-out herstellen

18 Jaar geleden was ik burn-out. Samen met een partner had ik een succesvol reclamebureau. Ik had het superdruk en ging voortdurend over mijn grenzen. Tijdens een presentatie in Parijs ging het fout: ik verstond geen Engels meer, voelde me neerslachtig en kon thuis alleen maar huilen.

Burn-out is dé ziekte van werkend Nederland. Maar liefst 1 op de 7 werknemers heeft er jaarlijks last van. Vaak is burn-out gerelateerd aan werk, maar dat hoeft niet. 

De kenmerken van een burn-out zijn:

• het gevoel hebben dat je je werk niet meer aan kunt (maar dit in het begin ontkent)
• geestelijke overprikkeld zijn
• gemakkelijk huilen
• een opgejaagd gevoel hebben (gestrest zijn)

Een burn-out is geen fysieke ziekte – je lichaam heeft geen schade -, maar kan wel een aantal fysieke klachten geven. Zoals:• lichamelijke vermoeidheid
• hoofdpijn
• duizeligheid
• pijn op de borst
• hartkloppingen
• maagklachten of buikpijn

Als je niet zeker weet of je een burn-out hebt, dan is het vanzelfsprekend belangrijk om eerst een arts te consulteren.

Ga actief een proces aan
Inmiddels weet ik dat je er zelf veel aan kunt doen om van een burn-out te herstellen. Het belangrijkste: ga actief een proces aan in jezelf. Op de bank wachten tot het voorbij is helpt meestal niet.
Een burn-out vraagt om een aanpak op verschillende niveaus.

Fysiek
Het is belangrijk om uit te rusten. Je lichaam is moe, doordat je veelvuldig over je grenzen bent gegaan. Bijslapen helpt, maar dit alleen zal het probleem niet oplossen.

Emotioneel
Waarschijnlijk heb je een aantal maanden of langer emoties genegeerd of onderdrukt. Dit heeft zijn prijskaartje. De negatieve energieën van die emoties zijn opgeslagen in je energieveld en kosten je veel levensenergie. Het is belangrijk om deze onderdrukte emoties te erkennen en ze vervolgens los te laten.

Mentaal
Waarschijnlijk heb je een aantal hardnekkige patronen die juist de oorzaak zijn van je burn-out. Patronen als: over je grenzen gaan, hard werken, de beste willen zijn. Die patronen worden in stand gehouden door overtuigingen. Bijvoorbeeld: ‘Als ik niks of weinig presteer, dan ben ik niemand’. Een burn-out vraagt erom dat je de overtuigingen en patronen die je niet dienen loslaat.

Overprikkeld zenuwstelsel
Bovenal heb je bij een burn-out last van een overprikkeld zenuwstelsel. Je systeem kan gewoon geen nieuwe informatie of prikkels meer toelaten. Diepe rust is het enige dat je zenuwstelsel kan herstellen. Niet een rust in de betekenis van ‘niets doen’; maar werkelijk diepe rust in jezelf ervaren. De diepste rust ervaar je ‘onder’ of ‘voorbij’ het denken en het voelen: daar waar je ‘bent’. Als je je diepste essentie ervaart, dan ben je in een diepe rust. Je hersengolven hebben dan een zeer lage frequentie; ze zijn ‘in delta’.

Het is belangrijk dat je niet alleen die diepe rust ervaart – bijvoorbeeld in meditatie – maar ook met de andere gebieden (fysiek, emotioneel en mentaal) aan de gang gaat. Met de Innerlijke Bevrijding, de methode die ik heb ontwikkeld, gebruik je dat waar je tegenaan loopt als ingang voor herstel. Tijdens een sessie zie je in wat je gelooft (en dat dit in veel gevallen niet waar is) en laat je patronen, overtuigingen en opgeslagen emoties los. Van hieruit ervaar je de diepe rust die je in essentie bent.

Tips voor je herstel
Als je nu burn-out bent of je hebt het gevoel dat je hier tegenaan zit, dan heb ik de volgende tips voor je:

• Stop met werken: je systeem heeft rust nodig.

• Zet jezelf en je herstel op de eerste plaats. Het is tijd voor introspectie. Het leven vraagt erom dat je op een andere manier je werk gaat doen.

• Geef toe aan je moeheid: slaap veel. In het begin is het belangrijk om niet teveel te bewegen, zodat je fysiek niet over je grens gaat.

• Wees niet streng voor jezelf. Gun jezelf de tijd en de rust om niet te presteren. Help jezelf eraan te herinneren dat je niet je prestaties bent.

• Doe leuke dingen. Waarschijnlijk zal je ontdekken dat het leven nog zoveel andere leuke kanten heeft dan alleen werken (of jezelf op andere manier onder druk zetten).

• Ga de natuur in.

• Stel kleine doelen die je geen stress opleveren.

• EN BOVENAL: Ga actief met je eigen proces aan de gang.
Je bent van harte welkom voor persoonlijke sessies of kom naar de tweedaagse De Ontdekking. Tijdens deze tweedaagse ervaar je dat je negatieve energieën kunt loslaten, overtuigingen en patronen kunt transformeren en dat je in essentie die diepe rust bent.

Wil je ook sneller van burn-out herstellen?

Als je je ook sneller van burn-out wil herstellen, dan raad ik je aan om hierop een persoonlijke sessie te doen of deel te nemen aan de transformerende 2-daagse De Ontdekking.

Wil je meer weten over transformatie, bewustwording en heling? Op De Facebook-pagina van De Innerlijke Bevrijding deel ik mijn laatste inzichten, meditaties en oefeningen.

Al mijn video’s vind je op mijn YouTube-kanaal. Ik hoop dat ze je inspireren!

Button: Voel je fit, vrij & happy! Doe mee met De Ontdekking!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *