Chronische pijn bij een blessure (sympathische vs. parasympathische zenuwstelsel)

Chronische pijn

Afgelopen zomer heb ik veel last gehad (chronische pijn) van een stuk bot dat van mijn enkel was afgebroken. Ik vertel hier over mijn herstelproces: hopelijk helpt het je als je zelf last hebt van chronische pijn of een fysieke klacht hebt.

Deze zomer bleek dat ik 3 maanden heb doorgelopen met een stukje bot dat van mijn enkel was afgebroken. Dat was gebeurd toen ik op een knollenveldje met wat vrienden en onze kinderen aan het voetballen was en in een kuil stapte.

Geen röntgenfoto’s laten maken

Ik ging ervan uit dat mijn enkel niet was gebroken en had daarom geen röntgenfoto’s laten maken. Dat was niet slim en niet handig 😉. 3 Maanden later bleef mijn enkel dik, werd de pijn steeds erger en kon ik er nauwelijks meer op lopen. Judith en mijn zoon Devi zijn daarom alleen op vakantie gegaan.

De orthopedisch chirurg vertelde me dat het stukje bot op een gegeven moment zou worden ingekapseld en dat de pijn dan ook zou verdwijnen. Als dat niet zo zou zijn, zou ik geopereerd moeten worden. De pijn bleef echter.

Een bevriende fysiotherapeut/acupuncturist zei me: ‘Als je enkel fysiek is genezen, dan kan opgehoopte stress ervoor zorgen dat het sympathische zenuwstelsel overactief blijft. Dat kan chronische pijn veroorzaken’.

Sympathicus versus parasympathicus

De sympathicus is dat deel van het autonome zenuwstelsel dat ons in staat stelt te overleven in levensbedreigende situaties, te vechten of te vluchten. Volgens mijn vriend zou het kunnen dat mijn lichaam (enkel) nog in de stress-modus stond, waardoor de pijn bleef.

Het parasympathische zenuwstelsel is de tegenhanger van de sympathicus en is verantwoordelijk voor herstel, reparatie, opbouw en rust van je lichaam. Als de parasympathicus actief is, dalen je hartslag en bloeddruk en krijgen je spieren en organen voldoende bloed en zuurstof.

Om gezond te zijn, is het belangrijk dat de sympathicus en de parasympaticus in evenwicht zijn. Oftewel: actie en rust worden afgewisseld. Als je teveel stress hebt, dan krijgt het sympathische zenuwstelsel de overhand. Je lichaam kan dan niet goed regenereren: je blijft vermoeid en je lijf kan niet herstellen van fysieke pijn. Zoals bij mij het geval was.

Rust en mediteren waren voor mij niet voldoende om het parasympathische deel weer meer in balans te krijgen. De stress was een onderdeel geworden van mijn lichaam en stuurde bepaalde processen in mijn lijf aan.

Onbewuste programmering loslaten

Met De Innerlijke Bevrijding ben ik gericht sessies gaan doen om dit onbewuste patroon (programmering) te doorbreken. En dat lukte gelukkig goed. Toen ik de boodschap aan mijn enkel meegaf dat het weer door het parasympatische deel kon worden aangestuurd, verminderde de pijn snel.

Gelukkig kan ik nu alweer een uur lopen en hoef ik niet geopereerd te worden.

Ook van chronische pijn herstellen?

Wil je ook van chronische pijn herstellen? Dan raad ik je aan om naar de 2-daagse ‘De Ontdekking: Leef je kracht & wijsheid!’ te komen. Daarin ervaar je en leer je hoe je dat kunt doen. Natuurlijk ben je ook welkom voor een persoonlijke sessie op dit gebied.

Wij – Judith en Arjen – vinden het erg fijn om je verder te helpen!

Wil je meer weten over transformatie, bewustwording en heling? Op De Facebook-pagina van De Innerlijke Bevrijdingdelen wij onze laatste inzichten, meditaties en oefeningen.

Alle video’s vind je op ons YouTube-kanaal. We hopen dat ze je inspireren!

 

De Ontdekking

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord